“ Nå – Øv – det ser ud som de er lidt løse” – Sådan sagde bådebygger Jørgen Jensen til mig, en kold dag i marts ugen før påskeferien. “Men jeg skal i vandet den 13. april!” Svarede jeg.
Sådan er det også – at eje en af de dejlige både fra Hundested – fra Poul Molich. Polyesteren var måske lagt lidt for sjusket? Hvem ved. I hvert fald måtte jeg i gang med at dække af og udsætte hovedrengøringen i påsken. Godt med plastic fordi slibestøv kommer ind – overalt. Og det lægger sig selv på lodrette flader.
Først bankes eller saves de gamle bundstokke ud – og de kan genbruges. Med en vinkelsliber med lav hastighed og en sandpapir korn 40/60 på skiven går det let.
Jeg havde både kemisk ilt maske på, skærm og heldragt. For det er noget skidt. Både i naturen og i lungerne. En rigtig god støvsuger fra festool med ekstra poser og filtre er et must.
Når bundstokke er fjernet slibes siderne ned og herefter støvsuges der godt. Det blev så dag 3. Derpå skulle familien også lige besøges med lidt påskefrokost. Det er bestemt også vigtigt. Et familiemedlem spurte om det er sådan hvert år? Med båd!
Ja ja – det er lidt “op ad bakke” nogen gange. Men med en bådebygger som medbygger går det jo godt. Jeg købte West System og den langsomme hærder. Og min opgave bestod i at klippe mindre glasmåtter ud i passende størrelser mens bådebygger “glasser” med rulle. Vi blander hele tiden epoxy op og der skal godt med filler i. Så den er lidt ligesom tynd havregrød.
Resultatet blev flot. Jeg måtte bruge en dag efter god hærdning, på at slibe og file overskydende måtter og dørkpladerne skal jo passe igen. Vi havde nummereret rækkefølgen på alle bundstokke og sørget for at markere placeringen.
Jeg besluttede at overmalingen må vente til en kedelig sommerdag – båden skal jo i vandet. Jeg lover at fotografere resultatet. Ohøj!
Søren Moesgård – DEN 36
Foto: Før

Foto: Undervejs:

