Klassemesterskabet 2019

Gennemført stævne i Ebeltoft Vig Sejlforening

Overskriften skal for dette års stævne læses tvetydigt. For jo, vi fik gennemført stævnet trods deltagerantallet kunne tælles på én hånd. Det er rigtigt ærgerligt, for vi skal ikke mere end et par år tilbage, før at vi var på den rigtige side af ti.

Men som altid; når man først er kommet afsted efter et par hektiske dage med proviantering, koordinering af gaster og pasning af børn + kat, er det jo herligt at kaste fortøjningerne og mødes med de øvrige. Og glæden ved at opleve et så vel gennemført og flot stævne ledet af Ebeltoft Vig Sejlforening, så er man ikke længere i tvivl om, hvorfor man vælger at bruge sin sparsomme fritid på sejlsport.

Så herunder hvad vi oplevede fra cockpittet i DEN1 – Maja;

Ebeltoft blev anløbet torsdag eftermiddag… efter et frisk ridt ud langs Sjællands Odde og tværs over Storebælt med +14knob på loggen. Så var grejet i hvert fald “tryktestet”, om end der også var lidt våde sejl at tage sig af. Resten af dagen gik med hygge og klargøring til fredagens distance sejlads. Den lokale sejlforening havde sikret, vi kunne ligge samlet, og som aftenen skred frem, var der velvillig og gensidig udveksling af gode drikkevarer til nabobådenes gaster. Måske kunne man derigennem sikre sig at konkurrenterne ikke var så skarpe næste dag??

Fredag bød på en 27 sømil distance sejlads med en del mærke rundinger og forskellige kurser til vinden. Vinden var frisk, og flere gange var kursen på kanten af at spileren kunne bæres. Det gav gode muligheder for angreb (eller tab 😊), og en lille tordenbyge over land gav på dagens sidste sømil os alle et ekstra pust.

På land igen havde vi fælles mole-øl med Scankapp99 sejlerne, tørring af spilere og fælles bekræftelse af, at knob angivet i to cifre ikke er et problem for en Molich. Da klokken blev spisetid, bød sejlforeningen os på mad, lavet af en lokal kok, som niveaumæssigt var over alt forventning. Resten af aftenen bød på megen snak og samme forsøg på at “stække” konkurrenterne ved gavmildt at skænke rundt af den lokale bryg.

Lørdag morgen stod der mere end 80 sejlere klar til at kaste fortøjningerne og tage ud på vigen. Men alle kigger rundt med et undersøgende og spørgende blik: Hvem ville være første båd på vandet? En noget uvant situation, for at komme sidst ud af havnen betyder som regel, at man er lidt sent på den.

De fleste kiggede over på Molicherne… og vi kiggede tilbage på Scankapperne. Da vores start skulle gå først, synes det som om, Scankapperne forventede, at Molicherne skulle udvise beslutsomhed omkring, hvad vi alle egentligt godt vidste ville være den rigtige beslutning nemlig Ikke at tage ud og udsætte starten til senere på dagen, hvor vinden skulle løje lidt af.

I løbet af natten var viden frisket yderligere og lå nu på 12-14m/sek. Klokken blev efterhånden så mange, at vi ikke kunne nå ud i tide, hvis dommeren havde lagt banen bare lidt ude på vigen. Alle kiggede stadig rundt…. en enkelt Scankap startede sin motor og begyndte at bakke ud, men håndfagter fra nabobåden fik ham vinket ind igen. Alle kiggede igen spørgende rundt…. i det samme lød der et par høje trut, og et flag røg til tops i signalmasten. Sejlforeningen havde ikke kun sørget for fortrinlig forplejning, men også en god stævneledelse, der fornuftigt udsatte starten.

Ved 13-tiden blev der givet besked om, at man ville forsøge med første start kl. 14, og vi tog på vandet igen med forhåbninger om et par op/ned baner. Vinden var stadig ret frisk, og bøjeudlægningen tog tid, mens vi crusede rundt for rebet storsejl. Desværre lod vinden igen til at holde sig lige over 12m/s og dommeren valgte til sidst at skyde stævnet af.

Tilbage i havnen fandt vi festtøjet frem og indtog Sejlforeningens klubhus. Igen havde kokken tryllet en fantastisk middag med helstegte stege fra grillen og de mange hjælpere havde pyntet klubhus og borde op, og sørgede for servering der var royale værdigt.

Præmieuddelingen fandt sted efter forretten, og på baggrund af fredagens resultat gik DH-præmien til FRIGG og halvmodellen til MAJA.

Herfra skal lyde en stor tak til Ebeltoft Vigs Sejlforening for et helt igennem velplanlagt stævne, hvor gæstfriheden og serviceniveauet på alle områder var fantastisk.

Søndag morgen stak vi alle hjemad igen…. Enige om at næste år gør vi det igen…. bruger vores både til hvad de er bedst til: at mødes, at sejle og som udgangspunkt for hyggeligt samvær.

…………………………………………….

 

Formanden takker Thomas for den levende beretning fra årets DM. Jeg skylder at fortælle, at Sansara egentlig var tilmeldt, men vejrudsigten fik skipper til at fortryde. Ikke helt uden grund, kan jeg forstå; men ærgerligt alligevel. Stort tillykke med sejrene til Frigg og Maja. Jeg skal gøre mit til, at vi skal komme efter jer næste år.

Lad mig benytte lejligheden til at spørge om, hvad der afholder medlemmerne fra at melde sig til DM. Man kan skrive indlæg til hjemmesiden, eller man kan sende mig en e-mail (Kulavig@SDU.Dk). Under alle omstændigheder vil svarene blive brugt i bestyrelsens drøftelser af, hvad der kan gøres for atter at få deltagerantallet op på den rigtige side af de ti. Grib gerne til tasterne med dem samme, og lad os høre, hvad I mener.

Indbydelse til Klassemesterskabet….

Kære Molich sejler

Der er nu åbent for tilmelding til årets Klassemesterskab.

Det kommer til at foregå i hyggelige Ebeltoft 16-17 august i et samarbejde med Scan Kap 99 sejlerne og med Sejlklubben Ebeltoft Vig som arrangør.

Vi lægger bødt ud med en distance sejlads fredag, så alle kan banke rusten af sig…. mens vi lørdag sejler nogle korte op/ned baner.

Fredag er der mulighed for uformel hygge og mad i klubhuset…. lørdag aften hæver vi barren og afholder fælles præmiefest med Scan kap sejlerne med god mad og social hygge.

Vi håber at se mange af jer…. Klubben giver et tilskud på 550kr. Og er du førstgangs deltager er tilskuddet 750kr. Tilskud udbetales efter stævnet.

Tilmelding, NOR og indbydelsen kan findes her; https://www.sejlklubben-ev.dk/aktiviteter/scankap-dm-2019/ hvor der også er mulighed for at bestille forplejning.

Vel mødt

Lørdag aften – Stemningsbillede fra et af bordene

 

 

 

 

Referat fra GF 2019

Referat for Molich-X-meter klubbens generalforsamling den 3. marts 2019

Deltagere: D1 D5 D8 D9 D12 D15 D22 D27 D32 D44 D45

Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslog Finn Hirtshals (D32) som tog imod hvervet med applaus fra forsamlingen.

Finn kunne bekræfte, at generalforsamlingen var lovlig indkaldt og noterede to punkter til eventuelt.

Bestyrelsens beretning for 2018

Klubbens nye formand bød velkommen og indledte med beretningen for 2018.

Store som små begivenheder blev gennemgået, herunder den gode deltagelse ved Fyn Classic Rundt. Her var fem både til start, og vinderen (D31) fik en behørig applaus. Kassereren (D27) følte et behov for at bemærke, at havde han vidst, at han lå i front,  da han opgav i den meget lette vind, var han fortsat.

Stævnet i Helsingør, der var arrangeret i et fællesskab med Scankap 99-klubben var en god oplevelse. Med otte deltagere var det måske ikke helt så velbesøgt som ønsket, men hyggen på land, det gode sejlervejr og spændingen om udfaldet af sidste sejlads gjorde det alligevel til et mindeværdigt stævne. Hårdt presset af Thomas Ebert fik formanden nævnt, at halvmodellen gik til D1.

Derefter gav formanden en oversigt over årets køb og slag af både.

Af øvrige emner fra beretningen bør næves rødvinsordningen. ”Den er ikke blevet misbrugt” blev det konstateret, da kun en enkelt udbetaling har fundet sted. På den baggrund tør bestyrelsen godt fastholde ordningen og måske endda udvide den.

Antallet af medlemmer var på dagen ikke på højde med sidste år. 31 havde indbetalt, men der var ikke kommet nogen udmeldinger. Bestyrelsen vil derfor tage kontakt til folk og minde dem om, at det er på tide at gå i banken.

Årsregnskab og kontingent

Næste punkt var årsregnskabet. Det viste en let nedgang i foreningens indestående. Dette skyldes primært udgifter i forbindelse med stævnet, men mest af alt en investering i tøj og caps, som klubbens medlemmer nu har mulighed for at købe og på den måde sørge for, at der atter kommer penge i kassen. Kassereren kunne berette, at klubbens revisor havde et ønske om professionalisering af regnskabssystemet, men der var enighed om, at det eksisterende system var tilstrækkeligt gennemskueligt og overskueligt til en klub af den størrelse.

Kontingentet blev fastholdt på 300kr.

Valg til bestyrelse

Punkt 5 gik ret hurtigt; alle blev genvalgt.

Valg af revisor

Under punkt 6, som var valg af revisor, stillede Jan Ebert sig til rådighed som ny revisor. Han blev valgt med applaus.

Indkommende forslag

Ingen forslag var stillet til bestyrelsen

Orientering om Klassemesterskabet 2019 i Ebeltoft

Årets klubmesterskabe kommer i år til at foregå d. 16-17august i samarbejde med Ebeltoft Sejlklub og ScanCap 99-klubben.

Rammerne bliver som vi kender dem med distance sejlads om fredagen og op/ned baner om lørdagen. Sidste års fælles bane med Scancap bådene gik rigtigt fint, hvorfor dette vil blive gentaget. I Ebeltoft arbejder man på, at de sociale rammer også bliver gode. Det vil forhåbentlig betyde fælles plads ved broen og festmiddag for alle om lørdagen.

Bestyrelsen vil undersøge, om der kan gives tilskud til stævnegebyret

Bestyrelsen vil også meget gerne opfordre til, at medlemmerne undersøger, om der i deres netværk skulle være nogen,  der kunne bidrage med præmier eller sponsorat.

Eventuelt

Jan Ebert orienterede om tvisten mellem ham og Hundested bådeværft om rettigheder og ophavsret til Molich X-Meter designet. Det var endt med en retslig omgang i Hillerød Ret. Der er indgået forlig om, at aftalen fra 1973 stadig er gældende, og ophavsretten dermed stadig er delt. Jan Ebert vil arbejde for at sikre, at Molich X-Meteren som standard båd under Dansk Sejlunion vil bestå. Han vil derfor ikke tillade, at Hundested Bådeværft eller andre modificerer båden ud over hvad klassereglerne foreskriver.

Finn Hirshals foreslog, at hjemmesiden kunne opdateres med en detaljeret sejltegning. Niels Juul (D5) påtog sig denne opgave.

Bjarne (D44) havde oplevet en virus alarm efter besøg på hjemmesiden. Bestyrelsen vil tjekke, om sikkerhedsniveauet er godt nok.

Der var stor ros til Ebbe Vonsbæk (D23) for det nye logo. Der blev solgt en del caps og veste, men der er stadig varer på lager, og bestyrelsen vil snart få oprettet et link på hjemmesiden,  hvor disse og andre artikler kan bestilles.

Efter generalforsamlingen fulgte en bedre frokost med gode vine, og inden vi drog hver til sit, var der rundvisning i staldene og i vinkælderen.

 

Referent: Thomas Ebert

Generalforsamling i Molich X-Meter klubben søndag 3. marts 2019, kl. 11

Kære Molich sejlere

I indbydes hermed til årets generalforsamling søndag 3/marts 2019. Vi har i år måtte bryde en ellers hyggelig tradition med at afholde generalforsamling på Korsør havn, da restauranten nedbrændte, mens den var udlånt til Ylva-sejlerne til deres DM. Det var vist kokken selv, der fik sat ild til køkkenet, men vi må altså ”slå et slag” og sende en venlig tanke til vores evige rivaler. Til erstatning har vi nu søgt og fundet et passende sted centralt på Sjælland. Det er Slangerupgaard, Ejlstrupvej 140 – 4100 Ringsted, der i dag ejes af den tidligere Hørkram ejer Alex Buchardt, der for nylig har fået opført en imponerende dressurstald på ejendommen. Stedet anvendes bl.a. af dressur landsholdet, ligesom der til dagligt trænes og arbejdes med heste på højeste niveau. I forbindelse med vores generalforsamling vil vi kunne se stedet, ligesom vi vil få mulighed for at se (og smage!) de flasker, som værten sælger til rimelige priser fra sin vinkælder.

Efter den formelle del af generalforsamlingen er overstået, vil der være en let buffet i Loungen.

Jvf. klubbens love skal generalforsamlingen afholdes inden 31.marts, og man er kun stemme berettiget hvis kontingentet er betalt. Har i ikke modtaget opkrævning fra klubben bedes i rette henvendelse til kasseren, eller indbetale ved at overføre 300 DKK til reg. nr. 1551, konto nr. 729 3437 og angiver dit navn og sejlnummer i teksten til modtager.

Vi modtager meget gerne forslag og emner til behandling under punkt 7 eller 9. De skal være os i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen. Har du lyst til og kunne overveje at indtræde i bestyrelsen, hører vi også gerne fra dig. Selv om alle genopstiller, er kampvalg velkommen. Medlemmerne af bestyrelsen deler gerne deres erfaringer med bestyrelsesarbejdet. I kan finde kontakt oplysninger på hjemmesiden.

På Slangerupgaard vil det være muligt at se og prøve nogle af de merchandise ting, som vi har fået fremstillet med klubbens nye logo.

Foreløbig dagsorden herunder:

1/ Valg af dirigent

2/ Beretning for 2018

3/ Årsregnskab

4/ Fastsættelse af kontingent

5/ Valg til bestyrelsen: Følgende er på valg:

Formand; Erik Kulavig (formand, vælges for 1 år ad gangen – modtager genvalg)

Bestyrelses medlem; Thomas Ebert (vælges for 2 år ad gangen – modtager genvalg)

Bestyrelses medlem; Pernille Glyp (vælges for 2 år ad gangen – modtager genvalg)

Suppleant post; jvf klubbens love skal der vælges 1 ny suppleant hvert år. Men da begge suppleanter var på valg sidste år for en 2-årig periode, indstiller klubbens bestyrelse til generalforsamlingens accept at de måtte sidde deres periode ud uden (kamp)valg.

6/ Valg af revisor:

Bent Lundberg Pedersen (genopstiller)

7/ Indkomne forslag

8/ Orientering om Klassemesterskabet 2019

9/ Evt.

Endelig dagsorden udsendes, når vi nærmer os generalforsamlingen.

Klubben giver et tilskud til arrangementet, men vi beder om, at deltagerne bidrager med en egenbetaling på 100 kr som betales kontant eller via MobilePay på dagen. Skulle koner, mænd, gaster og børn have lyst til at deltage, er de selvfølgelig velkommen.

Af hensyn til bestilling af buffet bedes I meddele jeres deltagelse (eller afbud) til Molich-X-Meter@Molich-X-Meter.dk eller sms til 2364 4443 (Thomas Ebert) senest søndag 24 februar.

Mvh

Bestyrelsen

Indkaldelse til Generalforsamling 2018

Generalforsamling i Molich X-Meter klubben søndag 8. april, 2018, kl. 11,00

Restaurant Laguna (tidl. Restaurant Lystbådehavnen)

Sylowsvej 10, 4220 Korsør

Kære Molich sejler

I indbydes hermed til årets generalforsamling 2018. Vi har i år valgt et gensyn fra 2016 med Korsør som vi føler ligger geografisk godt for langt de fleste.

Jvf. klubbens love skal generalforsamlingen afholdes inden 31.marts, men grundet bl.a. den meget tidlige påske tillader vi os i bestyrelsen at rykke datoen lidt. Vi håber ikke, det vil forhindre nogen i at deltage.

Det seneste år er flere både handlet, bl.a. har formanden solgt sin båd og vi må derfor med sikkerhed sige at et genvalg af Thomas Beckett ikke er muligt. Også klubbens kasserer ønsker at udtræde af bestyrelsen. Disse to pladser er derfor på valg. Den tilbageværende del af bestyrelsen ønsker at forsætte uændret på deres poster. Claus (D27) er dog villig til at stille op som ny kasserer med mindre andre melder sig på banen og brænder for denne post.

Vi kan godt løfte sløret for, at det ikke er en større opgave at deltage i vores bestyrelses arbejde. Vi har en god tradition og atmosfære af rummelighed i klassen hvilket også afspejler de få opgaver vi ud over stævnearrangementet har at se til gennem året. Har du lyst til eller kunne overveje at indtræde i bestyrelsen, hører vi gerne fra dig. Ring til enten den afgående formand eller den øvrige bestyrelse…. I kan finde vores kontakt oplysninger på hjemmesiden.

Vi modtager meget gerne forslag og emner til behandling under punkt 7 eller 9. De skal være os i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen.

Foreløbig dagsorden;

1/ Valg af dirigent

2/ Beretning for 2017

3/ Årsregnskab

4/ Fastsættelse af kontingent

5/ Valg til bestyrelsen: Følgende er på valg:

Formanden (genopstiller ikke)

Niels Juul (genopstiller)

Hans Jørgen Lund – Kasserer (genopstiller ikke)

Ledig Suppleant post

6/ Valg af revisor:

Bent Lundberg Pedersen (genopstiller)

7/ Indkomne forslag

8/ Orientering om Klassemesterskabet 2018 i Helsingør

9/ Evt.

Endelig dagsorden udsendes når vi nærmer os generalforsamlingen.

Bestyrelsen arbejder på, at der efter generalforsamlingen eller i tilknytning til frokosten vil være et foredrag eller lignende. Foreningen giver et tilskud til frokosten som vil bestå af restaurantens frokostbuffet.

Af hensyn til bestilling af buffet bedes I meddele jeres deltagelse (eller afbud) til Molich-X-Meter@Molich-X-Meter.dk eller sms til 20679501 senest lørdag 31.marts.

Mvh bestyrelsen